Op 29 november 2007 heeft de gemeenteraad besloten tot een ongelijkvloerse kruising van de spoorbaan met de Soestdijkseweg. Via een by-pass en een tunnel ter hoogte van de Spoorlaan zal het autoverkeer worden omgeleid, terwijl het langzaam verkeer door een aparte tunnel op de Soestdijkseweg het spoor zal kruisen. Het Emmaplein wordt volledig gereconstrueerd tot een autovrij verblijfsgebied: een geheel nieuwe entree voor het centrum. Naar verwachting zullen de werkzaamheden eind 2009 aanvangen.
BBN heeft kennis genomen van het ontwerp bestemmingsplan Stationsgebied.
Het bestuur is van mening dat het voorliggende bestemmingsplan niet voldoet aan:
- de fijnstofvoorstriften
- het masterplan
- de welstandsnota
BBN heeft dan ook bezwaar aangetekend tegen het ontwerp bestemmingsplan Stationsgebied.
Het bezwaarschrift is hier te downloaden.
In het najaar van 2007 heeft de Klankbordgroep Stationsgebied de gemeente geadviseerd te kiezen voor de zgn. C2-variant voor een ongelijkvloerse kruising van de Soestdsijkseweg met de spoorbaan:

Lees meer
Op uitnodiging van de gemeente is BBN, samen met 9 andere omwonendenverenigingen en belanghebbenden, in 2007 betrokken geweest in de Klankbordgroep die het gemeente-bestuur heeft geadviseerd met betrekking tot de spoorwegkruising op de Soestdijkseweg. De aanvankelijke voorkeur om het spoor verdiept de Soestdijkseweg te laten kruisen (wat een verdiepte ligging over het gehele traject Den Dolder – Bilthoven zou impliceren en een geschatte investering van € 0,5-1 miljard) is de komende decennia niet realiseerbaar aangezien er geen spoorverbreding voorzien is.

Lees meer
Het gemeentebestuur beslist najaar 2007 over een wegonderdoorgang onder het spoor bij de kruising met de Soestdijkseweg. BBN heeft daar niet zonder meer ja tegen gezegd, maar een drietal mitsen aan verbonden:
1. waarborgen veiligheid langzaam verkeer;
2. bevorderen verkeersdoorstroming;
3. stedenbouwkundig goed ontwerp voor stationsomgeving.
Samen met andere bewoners en belangengroepen is BBN betrokken bij een klankbordgroep die advies aan de gemeente gaat uitbrengen over de te kiezen oplossing. Door betrokken advies-bureaus zijn 4 schetsontwerpen voorgelegd. Via deze link zijn de varianten te vinden met een verdere toelichting.
Movares Nederland B.V. heeft tijdens de thema-avond op 6 juni 2007 een presentatie verzorgd over de mogelijkheden van een verkeerstunnel onder de spoorkruising van de Soestdijkseweg. Het verslag treft u hierbij aan.