Verkeerssituatie bij scholen veiliger door reconstructies
Voor de omgeving van de Van Dijckschool:
o Aanleg van een Kiss&Ride-strook (met ruimte voor 3 auto’s) aan de Van
Dijcklaan ter hoogte van het schoolplein; hiertoe wordt het fietspad ter plekke
verlegd en wordt een gedeelte van het schoolplein afgesnoept, maar blijven alle
bomen gehandhaafd.
o Doortrekken van de afscheiding van het fietspad van de rijbaan d.m.v. paaltjes
op de Van Dijcklaan tot aan de Soestdijkseweg.
o Opheffen van de bestaande K&R-strook aan de Rembrandtlaan, daar komen
langsparkeerplaatsen. De ter plekke bestaande zgn. gestoken parkeerplaatsen
worden ook omgevormd tot langsparkeerplaatsen, waardoor het schoolterrein
iets kan worden verbreed.
o Aanleg langsparkeerplaatsen, uitgevoerd met grasbetonblokken, in de bermen
van de Van Dijcklaan en de Rembrandtlaan.
o Vervanging van de verkeersdruppel op de kruising Van Dijcklaan-
Rembrandtlaan door een snelheidsremmend verkeersplateau.
o Aanleg van een snelheidsremmend verkeersplateau op de kruising
Ruysdaelplein-Rembrandtlaan, onderdeel van een belangrijke toegangsroute
naar de school.
Voor de omgeving van de Montessorischool:
o Weggedeelte vóór de school krijgt het karakter van een verblijfsgebied,
waardoor de toegangen aan weerszijden een uit- c.q. inrit worden. De
vormgeving van de aan te leggen verkeersplateaus op de kruisingen Frans
Halslaan-Rembrandtplein en Rembrandtlaan-Rembrandtplein wordt hierop
afgestemd.
o Parkeerplaatsen vóór de school blijven ongewijzigd.
o Aanleg van een snelheidsremmend verkeersplateau op de kruising
Rembrandtplein-Van der Helstlaan, geen plateau op de kruising Vermeerlaan-
Rembrandtplein; overweging daarbij is dat met name de route van de Van der
Helstlaan naar de Rembrandtlaan een doorgaand karakter heeft en dus met
plateaus moet worden afgeremd.
o Aanleg van langsparkeerplaatsen in de bermen rond het Rembrandtplein,
uitgevoerd in grasbetonblokken respectievelijk handhaving huidige
klinkerbestrating.
De uitvoering van de maatregelen hebben inmiddels plaatsgevonden.